torsdag 30. januar 2014

Hekleluer


En liten dille så  dagens lys- hekleluedille.


Luer heklet i fastmasker og halvstaver, nedenfra og opp og ovenfra og ned.


 Luer heklet fra toppen og ned blir litt flate på toppen. Luene nedenfra og opp får en liten tupp.


Fastmasker


..og halvstaver
Eller er det fastmasker?
Luene er enkle- enten begynner jeg med ca 50 lm eller så avslutter jeg med ca 50 fm. Jeg har brukt cortina og den rosa er easy. Heklenål nr 7 eller 8. Luene fra toppen, der har jeg vel startet med 7 eller 8 fm rundt ringen. For å få tupp, så har jeg lagt inn rader uten økning og felling, litt etter skjønn.

Luene som er heklet nedenfra, der har jeg heklet den første raden i den lille bumpen på baksiden av masken. Kanten nederst ble da mye finere! Og jeg hekler rundt og rundt og rundt.

Og knappen som sees på første bilde, den markerer bak.

Vil du også hekle lue?


Fakta:
Mønster: Egendefinert, men inspirert av litt her og litt der
Garn:Cortina/ easy
Nål: 7 eller 8
Vekt: hver lue veier mellom 80 og 90 g.
Til sammen veier de fire luene 337 g

Ingen kommentarer: