mandag 22. april 2013

Patentlue

Litt mer jobbing i prosjekt: " Bli kvitt artic garn."

  Nå- baggy lue i halvpatent.

Lua ble fin den- funderte en stund på hvordan jeg skulle felle på toppen. Hvis jeg ikke husker feil, så felte jeg bare to og to sammen til det var passe antall masker til å snurpe sammen. Det ble ikke akkurat noen fortsettelse av patentstrikken, men hvis jeg ikke er helt fornøyd, kan jeg bare sette en dusk på luen. Jeg har da slike duskedingser fra det store utland!

Min modell har et litt lite hodet. Luen er vel tiltenkt meg, og passer fint. Og du tenker- da burde vel hun kunne være modell for luen selv? Og jeg svarer- det kunne jeg sikkert, men det er ikke hver dag jeg kler luer.
Luen er strikket i garnet artic, pnr 4 på vrangbord og pnr 6 på resten. La opp 104 masker, og har strikket halvpatent. Og med halvpatent, så mener jeg:  en omgang rett, neste omgang: 1 r i masken under, 1 vr. Disse to omgangene gjentas.

Så-over til fana- og forsøk 2.
 Det er ikke alle dager som egner seg til å lese mønster. Det å starte et strikketøy på slike dager, det er ikke lurt. Mitt første forsøk endte opp med å bli altfor stort fordi jeg gikk ut fra for stor størrelse.Jeg har rekt opp,  og er igang igjen. Denne gangen med færre masker, og troen på at dette blir bra, er absolutt til stede!

Og mantraet er:

Jeg strikker på! 
Jeg er så fana!


Fakta:
Mønster :  Lue i halvpatent
Garn: Artic
pnr:# 4 og #6
Vekt: 123 g


Foreløpig fakta fana:
Mønster: litt her og der, litt Margot og litt vanlig fana, og litt sinnasau.
Garn: Finull og kauni
Pnr: # 2,5 og # 3

Ingen kommentarer: