torsdag 20. mai 2010

Kopptuer - eller kluter, om du vil

Det er nesten to år siden sist jeg strikket oppvaskkluter - eller kopptuer om du vil. I løpet av en uke på ferie, ble det en del kluter, og de har vært godt brukt siden.

I mangel av andre ting som frister å strikke, ble det nå kluter! Jeg har samlet en liten kurv med restegarn, bomullsgarnrester, og den skal jeg tømme. Den består av litt ymse garn, noe tuva, noe bomullsgarn fra Stoff og Stil, noe arvegarn som rett og slett har det fengende navnet Cotton Sport.
"Bekjempe kurven"- prosjektet er iallefall påbegynt, og første visning inneholder da kluter!

Den rosa kluten har selvfølgelig prinsesserosa overtatt, og denne skulle brukes til ett eller annet med en dukke. En klut skal til min mor ( noe av garnet er arvegarn fra henne, det skulle da bare mangle om jeg ikke kan forære henne en klut), resten skal forbli her i huset.

Og garnlageret, det går nedover..... ehhhh, ikke egentlig- jeg har shoppet alpakka på dropssalg...


I tilfelle Mannen leser dette, og føler for å si noe om garnshopping- benytter jeg sjansen til å informere litt om OPPVASKMASKINEN ( ja- vi har en, den står på kjøkkenet, under benken der brødboksen er- brødboksen er den brune treboksen ved siden av kaffetrakteren).

Kort fortalt er oppvaskmaskinen en maskin som gjør oppvasken ren. Det første du gjør, er å sette brukt service, bestikk, glass, gryter ol inn i oppvaskmaskinen. Det er en knapp som kan trykkes inn inne i håndtaket som gjør at maskinen åpnes - i tilfelle maskinen er lukket helt igjen. Dersom den er igjen, er det sannsynligvis fordi den har vært i bruk, og det som står inne i maskinen, det er rent. Dette rene bestikket, glass, asjetter ol må da tas ut av maskinen før det brukte settes inn. Jeg skal ikke være så firkantet på hvor dette rene blir satt, men jeg setter pris på at glass settes på samme sted, gryter på samme sted og servise på samme sted, fortrinnsvis ikke på benken/ bordet- gjerne i skapene.

Når oppvaskmaskinen er passe full- med passe full menes det at det er litt plass mellom det som skal vaskes- dype tallerkener som settes på hverandre blir ikke rene, det samme prinsippet gjelder også for glass, bestikk ol- kan oppvaskmaskinen settes på. Før du setter på maskinen, må du legge på plass en oppvasktablett. På innsiden av oppvasmaskindøren er det en liten luke, hvor det er plass til en oppvasktablett. Det er en fordel å ta av plasten før den legges i luken. Er plasten gjennomsiktig og vanskelig å av, er det sannsynligvis fordi den ikke skal av.

Nå kan du lukke døren, og sette på maskinen. Oppvaskmaskinen settes på ved å trykke på
"på"- knappen, som er omtrent midt på fronten og øverst på maskinen. Du hører da at det tappes inn vann, og maskinen er i gang.

Lykke til!


Fakta:
Mønster: Ballband dishcloth-
den andre kluten er: rad 1: 1 r, 1 vr, rad 2: rett
Pnr: 4 og 5
Garn: Tuva, bomullsgarn fra Stoff og stil, Sport Cotton og noen ukjente rester
Vekt: Tilsammen 177 g

Lagerreduksjon:
4415 g+ 177 g = 4592 g


5 kommentarer:

Birkus sa...

Utrolig artig innlegg! Sitter her og ler for meg selv. Og klutene var fine de og :-)
Garnsalg er untatt fra kjøpestopp :-)

AnitaK sa...

Takk for oppvaskmaskinkurs :) jeg tror ikke jeg trenger egentlig, men jeg kjenner flere som kunne hatt bruk for ett kurs :) og garnsalg regnes aldri med, det er bare slik som man må gjøre av og til :)

Lena sa...

Flotte kluter Vibeke! Jeg burde ha strikket med noen nye jeg også, de jeg har begynner å bli ganske så slitt og utvasket. Også håper jeg at oppvaskmaskin-kurset gikk "rett hjem"...;-) Hehe.. Ha en fott pinsehelg! Klem fra meg

bentesin sa...

Herlig ;) hvet nå hvor jeg skal be gubben lese nestegang det kommer en kommentar ;) og vaske kluter er jo kjekke og ha uanset om garnet er gammelt eller nytt ;) kos deg med ny innkjøpt garn i pinnsen :)

Fru Keilegavlen sa...

Herleg innlegg!! Flink du er som bruker frå garnlageret. Jobber med saken eg og, og har ikkje tillatt meg å gå på garnsalg. ;) Ha ei fortsatt fin veke.